Oeps.... a Cyclone!

24 februari 2017 - Vilankulos, Mozambique

Afgelopen week is een heftige week geweest!
Van Inhambane mooi dorpje ging ik naar Tofo een strandplaats.Tofo is vol met toeristen en expats. Het is er mooi, de mensen zijn vriendelijk en kunnen bijna allemaal Engels. Het is DE duikspot van Mozambique.
Hier aangekomen werd ik gelijk getackeld om de volgende dag mee te gaan met een eiland bezoek/snorkel trip. En later de avond hoorde ik iets over een Cycloon... maar iedereen was zo relaxed... ik maakte me geen zorgen.

Op de boot, een eiland bezoeken en snorkelen was een leuke dag. Een flamingo gezien en gezien hoe mensen op een kleine eiland leven, 1200 mensen. Allemaal redelijk primitief, drinkwater is lastig om aan te komen, een huisarts en een basisschool voor al het andere moeten ze naar het vaste land. Ik heb een cocosnoot geplukt en ben wezen snorkelen. Het weer werd beetje bij beetje slechter en de vissen bleven weg...
De volgende dag zou de cycloon komen om 18.00. Iedereen was relaxed. De stoelen hadden ze niet eens verplaatst. Ik dacht regen, wind, hoge golven dat komt wel goed....
Gedurende de dag werd de wind sterker. Het losse zand vloog rond, als kleine glasscherven op je huid. Vanaf 14.00 zaten we op het open terras van het hostel. Kaart spelletjes spelen en de wind werd alleen maar sterker. Vanaf 18.00 ging het los. Buiten deed de wind zo veel pijn. Paar ongeruste meiden zijn naar een ander huis gegaan (was heel verstandig) en ik bleef met een groep (ongeveer 20 personen) en veel personeel achter. Geen evacuatie plan, geen plaats waar we veilig zouden zijn. Electriciteit ging rond 19.30 uit en de wind werd nog steeds alleen maar sterker. Schuilen in een klein huisje met 8 personen. Totdat op het ergste moment van de storm iedereen naar zijn eigen kamer ging. "Slapen" alsof iemand een oog dicht doet....
De volgende dag zat alles onder het zand. Daken waren van huizen gewaaid, bomen los getrokken uit de grond en meters verder terug gevonden. Stenen muren omver geblazen... Bizar!! Heel veel schade maar gelukkig niemand die ik ken die fysiek is geraakt. Volgens het nieuws zijn er 7 doden gevallen, dat zijn er ongetwijfeld heel veel meer.

Mijn reisplannen zijn een beetje omhoop gegooid, maar na zo'n storm is alles relatief. Niet alleen een storm maar ook reizen maakt alles behoorlijk relatief (bijvoorbeeld dat thuis je vieste tshirt hier je schoonste zou zijn ;-p )

Na de cycloon was het hele dorp alles aan het opbouwen. Heel indrukwekkend hoe hard iedereen aan het werk was! Werken ondanks dat je geen eigen huis meer hebt. Ik wilde graag helpen... maar de locals wilden geen hulp, en met mijn twee linker handen... wilde ik ook niet al te veel aandringen.
Dus de economie maar een beetje gesteund en ietsje langer gebleven. Ik heb mijn openwater (duiken tot 18m) gehaald. Dit duurde ietsje langer dan verwacht. Door de cycloon was er veel surge (water stroming heen en weer) hierdoor heb ik 3x mijn lunch aan de vissen gegeven... oeps. Maar de laatste duik ging wel goed! En het is echt super bijzonder om de onderwater wereld te zien. Daar is nog heel veel te ontdekken.

Na Tofo ben ik nu in Vilanculos. Strandplaats en overmorgen een hele lange bus naar het noorden van het land.

Verder zijn de mensen zo vriendelijk. Het is moeilijk onder woorden te brengen. De mensen zijn erg benaderbaar en staan open. Hele fijne sfeer! De reizigers die ik ontmoet, allemaal mooie mensen met mooie verhalen. Een Portugese meid, Magarida met haar heb ik veel meegemaakt! Ze praat tegen iedereen en in het Portugees, zo krijg ik meer inzicht en meer contact met de locale mensen. Samen met Margarida een namiddag in een lokale kroeg hier de meest bizarre gesprekken gehad met de locals. Een dronken vrouw (48) die graag haar levensverhaal wilde vertellen en de jongens van 25 jaar aan het versieren was.

Ik heb weer veel geleerd!

1. Rob:
    24 februari 2017
    Leuk Sabine, goede reis verder.
  2. Ineke Bouwmeester:
    Dat lijk me echt heftig zeg,zo'n cycloon.
    Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen,,,,geniet verder van alles wat op je pad komt.....enne...pas goed op jezelf.
  3. José:
    Ha Sabine,
    Wat maak je een boel mee. Wij hadden gisteren ook een "storm" maar deze stond in geen enkele verhouding tot jouw cycloon. Jij bent een bijzonder mens en daardoor ontmoet jij ook bijzondere mensen! Voorzichtig en goed reis verder.
  4. Wil Voorn:
    24 februari 2017
    Jeetje, Sabine.....wat heftig allemaal.
    Blijf genieten van alles wat op je pad komt....
    Groetjes, Ton en Wil
  5. Claire Jansen:
    24 februari 2017
    Hee Sabine, Leuk om je avonturen te lezen! En zón storm in een hutje op een eiland maak je niet elke dag mee! Heftig en ook besef dat je heel klein bent in deze grote wereld.
    Elke dag is uniek zo te lezen en niet te plannen, dat maakt het reizen leuk! Geniet en zie af, dat maakt alles nog mooier! xx
  6. Wieteke:
    24 februari 2017
    Heftig hoor! Let goed op jezelf en geniet van al het moois wat je mee mag maken.
    Xxxx
  7. Tessa:
    24 februari 2017
    Hoi Sabine, wij hadden gister ook een zuchtje wind in Nederland... :) iedereen in paniek, code oranje, thuis blijven, vliegtuigen van de baan.... tja..... en jij zit te chillen in een cycloon??? Nee, hoor, wij waren echt bezorgd om je en zijn blij te horen dat je veilig bent! Geniet van alles! De foto's zien er prachtig uit xxxxxx
  8. Roel Overduin:
    27 februari 2017
    Nou, je kunt iig niet zeggen dat je geen avonturen beleeft, gaaf om te lezen. Ben benieuwd naar het volgende verhaal, keep safe!