smelten in Mozambique

13 februari 2017 - Inhambane, Mozambique

Ola!

Zuid Afrika heb ik achter me gelaten en momenteel ben ik aan het smelten in Mozambique.

De laatste dagen Zuid Afrika heb ik in Soweto en Johannesburg doorgebracht. De fietstour door Soweto was indrukwekkend. Een behoorlijke geschiedenis die zich daar heeft afgespeeld. In de straat waar Nelson Mandela en Desmont Tutu hebben gewoond staat een groep jongens een traditionele dans te doen. We horen over de geweldadige geschiedenis en hoe de politie tientallen scholieren heeft doodgeschoten die opkwamen voor hun rechten. In verschillende wijken zie je hoe de slaven/goudmeinwerkers hebben gewoont en hoe ze de mannen en vrouwen gescheiden van elkaar moesten leven. Na de apartheid mogen ze weer samen wonen, maar de leefomstandigheden zijn niet verbeterd, de hoeveelheid mensen wel (=veel kinderen). Er is hier geen blanke te bekennen.
Na de indrukwekkende tour op de fiets nog wat rondgelopen door de wijk. Dansles van een paar meiden op straat en in de avond (het was tenslotte vrijdag) stappen. Prima muziek. Mensen kwamen binnen met koelboxen vol met drank en eten, en er werd gedronken! Eerst werden we heel raar aangekeken, totdat we gingen dansen toen was het allemaal goed. Iedereen wilde met die blanke toeristen dansen (of dansles geven) Er werd zo veel gedanst, dans battles niet normaal!
Lokale meid, de dans koningin: "Je kan goed dansen, voor een blanke"
ik "Uhm dankje...." (ik weet niet of dat zo'n compliment is)
Dans koningin "Je moet meedoen met de battle!"
ik "Sorry, lijkt me niet zo'n goed plan"
Waarschijnlijk hadden ze wel veel plezier gehad. Ik naast de semi-professionele dansers...

Van Soweto naar Johannesburg. Hier naar het apartheid museum geweest. Wat is dat heftig! Nog meer respect veel Nelson Mandela. Nog meer een idee hoe ongelijk de wereld was (en is!).

Toen was het tijd om Zuid Afrika achter me te laten. Op naar Mozambique. Hoge verwachtingen door alle positieve verhalen. Ik kom aan... het is zo warm in Mozambique!! Ik weet het zeker. Ik smelt. Eigenlijk wil ik de hele dag onder de koude douche staan!
Maputo is de hoofdstad, deze stad is zo lelijk. Echt heeeel lelijk. Zo lelijk dat het wel een leuke sfeer heeft. De wegen zitten vol met gaten. Huizen en gebouwen worden niet onderhouden. En de mensen zijn relaxed. Super aardig!! Helaas is mijn Portugees niet zo goed... dus communiceren gaat soms wat lastig. (Spaans gemixt met Engels)
In Maputo ook een fietstour gedaan. Anders ga ik het fietsen zo missen. Kom ik aan bij de fiets.... voelt het alsof ik in Nederland ben! Amsterdamse stadsfietsen!! Hoe dan!?! :-)
6 uur lang op de fiets.... ik was aan het smelten, fietsen, kunst bekijken, muziek maken, strand, lokaal heerlijk eten en eindigen in de township waar we ook zijn begonnen.

Na de stad ben ik 5 dagen in het paradijs geweest Quissico met een gezinnetje die daar een backpackers gaat openen. Een Nederlandse man Mozambiquaanse vrouw en hun 2 kids. Met een meer op 2 minuten lopen, de zee op 10 minuten lopen en kleine simpele huisjes op iets verdere afstand. 5 dagen geen internet, heerlijk.
Gisteren aangekomen in Inhambane. Klein koloniaal dorpje met wederom veel achterstallig onderhoud. Maar het is hier prachtig! Over aanspraak heb ik niet te klagen. Op een of andere manier wel alleen mannen die tegen mij praten en vrouwen laten me met rust.
Vandaag of morgen ga ik naar het volgende plaatsje Tofo. Misschien mijn padi (duikcertificaat) halen.

Het is nu 14.00 en ik denk minimaal 35 graden. Bij jullie ligt er sneeuw. Voor een uurtje zou ik wel even in de sneeuw willen spelen om af te koelen. Poeh.... ik ga nog maar weer een cocosnoot leeg drinken om voldoende vocht binnen te krijgen.

Veel liefs!! Sabine

1. Wil Voorn:
    19 februari 2017
    Wat een indrukken, enne......blijf genieten, maar dat gaat lukken!!