Eerste paar dagen

22 januari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Eerste paar dagen van mijn reis.
Een goed begin is het halve werk? Helaas is vlak voor deze reis is mijn telefoon overleden.... gelukkig heb ik van mijn lieve vader zijn oude telefoon gekregen, ik ben alleen wel veel nummers kwijt, en foto's.

Met een beetje vertraging en turbulentie kom ik midden in de nacht aan in Kaapstad. Gelukkig wordt ik opgehaald! Door naar het hostel waar iedereen nog aan het drinken en feesten is tot diep in de nacht.
De volgende ochtend ontmoet ik allemaal leuke mensen en hoef ik geen moment alleen te zijn.
Ik heb goed de toerist uitgehangen en al veel gedaan:
- lions head, kleine berg in de stad ruim een uur omhoog. (Behoorlijk verbrand mijn eerste dag)
- Robben eiland, waar Nelson Mandela 18 van zijn 27 jaar gevangenschap heeft gezeten
- district 6 tour, door een niet meer bestaande buurt lopen. Een buurt zwaar getroffen door de apartheid.
- historische tour, door het centrum lopen en verhalen horen over de VOC, apartheid en kolonialisme.
- tafelberg beklimmen, één van de 7 wereldwonderen. 5 uur omhoog en 10 minuten naar beneden (met de skilift)

Ondertussen kan ik je nog niks vertellen over de Afrikaanae keuken want in deze wereldstad heb ik vanalles gegeten maar nog niets Afrikaans.
De locale taal is geweldig! Er zijn hier 11 officiele talen in dit land. Engels, Afrikaans en 9 andere waar ik niks van begrijp. Afrikaans is zo leuk om te horen!! Oud Nederlands met een heel bijzondere twist.
Pikkie pikkie (beetje beetje)
Dankie (dankjewel)
Ook staan er veel borden met Nederlandse plaatsnamen. Dus ik voel me hier wel thuis! Met 25 tot 30 graden. :-)

Ik dacht dat in Amsterdam de stoplichten er voornamelijk staan voor decoratie. Maar dat is niets vergeleken met hier. De stoplichten hier werken zeer interessant, 3 sec groen dan kan je veilig oversteken, 21 keer knipperen op rood oversteken op hoop van zege en dan rood, dan steken de locals gewoon over.

Vandaag ga ik de rest van mijn reis plannen. Vandaag of morgen door naar het volgende dorpje of stadje.

Totsiens

1. Claire Jansen:
    Goede start als toerist!
    Ga je nu ook Afrikaans leren??
    lekker genieten en goede reis! groetjes uit een koud Holland
  2. Jaap Bouwmeester:
    Geniet ervan Sabine!
    En houd ons op de hoogte van je avonturen.
  3. Liesbeth van den Broek:
    22 januari 2017
    Sabine, wat fijn om je blog weer te lezen . Maak weer mooie herinneringen en voor mij verhalen om van te genieten en die ik weer door kan vertellen
  4. Roel Overduin:
    23 januari 2017
    Erg leuk om te lezen Sabine, je hebt al veel gezien in korte tijd. Ben wel een beetje jaloers, heerlijk warm daar.
    Leuke foto's ook. Geniet en take care!